Transfagarasan

Transfăgărășanul  face parte din Drumul Național 7C și este unul din cele mai spectaculoase drumuri din Romania, numit și „drumul din nori”.
Drumul construit peste Munții Făgăraș, cel mai înalt lanț muntos din România, care face parte din Carpații Meridionali,ajunge în apropierea tunelului de lîngă Lacul Bâlea, la altitudinea de 2042 m. Transfăgărășanul este situat pe locul al doilea ca altitudine în România după șoseaua Transalpina (DN67C) cu 2145 m(Pasul Urdele) din Muntii Parang.
Primul segment al Transfăgărășanului trece prin fața hidrocentralei de la Vidraru amplasată subteran în masivul Cetățuia. De aici, în apropierea cetății Poenari, drumul urcă pe serpentine și viaducte trecând prin trei tunele mai scurte ajungând pe Barajul Vidraru, care cu ai lui 307 m leagă Munții Pleașa și Vidraru. Trecând barajul, drumul continuă în partea stângă de-al lungul lacului Vidraru pînă la începutul acestuia. În continuare drumul începe să urce în serpentine, trecând pe la Cascada Capra, pînă la partea sudică al tunelului de la Capra la Bâlea Lac, unde cu o lungime de 887 m străbate Munții Făgăraș. Tunelul Bâlea, cel mai lung tunel din România, cu o înălțime de 4,4 m, 6 m lățime și un trotuar cu o lățime de 1 m, iluminat, dar neaerisit, face legătura cu partea nordică a Transfăgărășanului.
În partea nordica a drumului, după Tunelul Bâlea Transfăgărășanul trece prin rezervația naturală Golul Alpin și Lacul Bâlea, pe la lacul glaciar Bâlea urmat de o coborâre abruptă în serpentine. Trece în apropierea cascadei Bâlea, care este o cascadă în trepte de aproximativ 68 m, cea mai mare de acest fel în România, și se află la altitudinea de aproximativ 1230 m.
În timpul iernii, de obicei de la 1 noiembrie până în 30 iunie (sectorul cuprins între kilometrul 104 de la Piscu Negru și kilometrul 130 la cabana Bâlea Cascadă), când Transfăgărășanul este închis circulației rutiere, la Lacul Balea se poate ajunge cu telecabina , de la cabana „Bâlea Cascadă” din apropierea cascadei Bâlea.
Unul din tronsoanele cele mai dificile ale Transfăgărășanului, este cuprins între Lacul Bâlea și Bâlea Cascadă pe o lungime de 13 km. De la Bâlea Cascadă pînă la intersecția cu drumul European E68, în apropierea comunei Cârțișoara , mai sunt 21 km.
Transfăgărășanul trece peste 830 podete, 27 viaducte; pentru construcția lui a fost necesar să fie dislocate mai multe milioane de tone de roca; pentru aceasta s-au folosit de exemplu: 6520 tone de dinamita, din care 20 de tone numai la tunelul Capra – Bâlea și multe alte materiale de construcții.
Transfăgărășanul a fost construit între anii 1970-1974 în timpul lui Nicolae Ceaușescu, care a vrut să asigure un drum strategic peste munți. Inaugurarea având loc în data de 20 septembrie 1974
Drumul s-a realizat cu eforturi materiale considerabile și cu prețul multor vieți de soldati și muncitori care au contribuit la construcția lui. Oficial se vorbește de 40 de oameni decedați pentru ca acest drum să străbată munții, dar oameni care după 35 de ani mai sunt în viață vorbesc de sute de vieți omenești pierdute. Răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: Numai la baraj au murit vreo 400 de băieți.
Regimul de circulație: zona montană înaltă a DN7C este deschisă pentru circulația rutieră doar în perioada iulie-octombrie a fiecărui an, întrucât drumul este înzăpezit pe timp de iarnă, iar dezăpezirea lui este nepractică. În restul anului, pe acest drum accesul rutier este permis pe versantul sudic doar până cel mult la cabana Capra, iar pe cel nordic până la Bâlea-cascadă. Chiar și în timpul verii, traseul este unul periculos, cu deosebit de multe viraje, iar limita de viteză este impusă la 40 km/h.
Cel mai frumos drum din lume. Aşa a fost declarat Transfăgărăşanul de către site-ul german carsroute.com. Intrati aici pentru a vedea topul celor mai frumoase drumuri din lume http://carsroute.com/top-15-most-beautiful-roads-in-the-world/
În septembrie 2010, echipa Top Gear s-a aflat în România, prilej cu care a filmat şi pe Transfăgărăşan. Realizatorul şi prezentatorul Jeremy Clarkson  a testat asfaltul, serpentinele şi curbele periculoase şi a rămas mut de uimire la vederea peisajelor montane covârşitoare.
“Doamne, acesta este cel mai uimitor drum pe care l-am văzut! E cel mai tare din lume!”, a exclamat el, spunând că Transfăgărăşanul devansează lejer trecătoarea din munţii Stelvio (Italia), care se afla, până la acel moment, în topul preferinţelor sale.
“Privit de sus, pare că fiecare curbă celebră de la cele mai importante piste de curse au fost unite pentru a crea bucla ideală a perfecţiunii automobilistice”, au descris cei de la Top Gear Transfăgărăşanul în respectivul episod.
            



























































































Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Valea Şuşiţei Seci-Gorj

Pesteri in Podisul Mehedinti

Valea Cernei-Jud. Valcea