Transfagarasan
Transfăgărășanul face parte din Drumul Național 7C și este
unul din cele mai spectaculoase drumuri din Romania , numit și „drumul din nori”.
Drumul construit
peste Munții Făgăraș, cel mai înalt lanț muntos din România, care face parte
din Carpații Meridionali,ajunge în apropierea tunelului de lîngă Lacul Bâlea, la
altitudinea de 2042 m. Transfăgărășanul este situat pe locul al doilea ca
altitudine în România după șoseaua Transalpina (DN67C) cu 2145 m(Pasul
Urdele) din Muntii Parang.
Primul segment
al Transfăgărășanului trece prin fața hidrocentralei de la Vidraru amplasată
subteran în masivul Cetățuia. De aici, în apropierea cetății Poenari, drumul
urcă pe serpentine și viaducte trecând prin trei tunele mai scurte ajungând pe
Barajul Vidraru, care cu ai lui 307 m leagă Munții Pleașa și Vidraru.
Trecând barajul, drumul continuă în partea stângă de-al lungul lacului Vidraru pînă
la începutul acestuia. În continuare drumul începe să urce în serpentine,
trecând pe la Cascada Capra, pînă la partea sudică al tunelului de la Capra la
Bâlea Lac, unde cu o lungime de 887 m străbate Munții Făgăraș. Tunelul
Bâlea, cel mai lung tunel din România, cu o înălțime de 4,4 m, 6 m
lățime și un trotuar cu o lățime de 1 m, iluminat, dar neaerisit, face
legătura cu partea nordică a Transfăgărășanului.
În partea nordica
a drumului, după Tunelul Bâlea Transfăgărășanul trece prin rezervația naturală
Golul Alpin și Lacul Bâlea, pe la lacul glaciar Bâlea urmat de o coborâre
abruptă în serpentine. Trece în apropierea cascadei Bâlea, care este o cascadă
în trepte de aproximativ 68 m, cea mai mare de acest fel în România, și se
află la altitudinea de aproximativ 1230 m.
În timpul
iernii, de obicei de la 1 noiembrie până în 30 iunie (sectorul cuprins între
kilometrul 104 de la Piscu Negru și kilometrul 130 la cabana Bâlea Cascadă),
când Transfăgărășanul este închis circulației rutiere, la Lacul Balea se poate
ajunge cu telecabina , de la cabana „Bâlea Cascadă” din apropierea cascadei
Bâlea.
Unul din tronsoanele cele mai
dificile ale Transfăgărășanului, este cuprins între Lacul Bâlea și Bâlea
Cascadă pe o lungime de 13 km. De la Bâlea Cascadă pînă la intersecția cu
drumul European E68, în apropierea comunei Cârțișoara , mai sunt 21 km.
Transfăgărășanul
trece peste 830 podete, 27 viaducte; pentru construcția lui a fost necesar să
fie dislocate mai multe milioane de tone de roca; pentru aceasta s-au folosit
de exemplu: 6520 tone de dinamita, din care 20 de tone numai la tunelul
Capra – Bâlea și multe alte materiale de construcții.
Transfăgărășanul
a fost construit între anii 1970-1974 în timpul lui Nicolae Ceaușescu, care a
vrut să asigure un drum strategic peste munți. Inaugurarea având loc în data de
20 septembrie 1974
Drumul s-a
realizat cu eforturi materiale considerabile și cu prețul multor vieți de soldati
și muncitori care au contribuit la construcția lui. Oficial se vorbește de 40
de oameni decedați pentru ca acest drum să străbată munții, dar oameni care
după 35 de ani mai sunt în viață vorbesc de sute de vieți omenești pierdute.
Răspunzând unui interviu, un martor al timpului spunea: Numai la baraj au murit
vreo 400 de băieți.
Regimul de
circulație: zona montană
înaltă a DN7C este deschisă pentru circulația rutieră doar în perioada
iulie-octombrie a fiecărui an, întrucât drumul este înzăpezit pe timp de iarnă,
iar dezăpezirea lui este nepractică. În restul anului, pe acest drum accesul
rutier este permis pe versantul sudic doar până cel mult la cabana Capra, iar
pe cel nordic până la Bâlea-cascadă. Chiar și în timpul verii, traseul este
unul periculos, cu deosebit de multe viraje, iar limita de viteză este impusă
la 40 km/h.
Cel mai frumos
drum din lume. Aşa a fost declarat Transfăgărăşanul de către site-ul german
carsroute.com. Intrati aici pentru a vedea topul celor mai frumoase drumuri din
lume http://carsroute.com/top-15-most-beautiful-roads-in-the-world/
În septembrie
2010, echipa Top Gear s-a aflat în România, prilej cu care a filmat şi pe Transfăgărăşan.
Realizatorul şi prezentatorul Jeremy Clarkson a testat asfaltul,
serpentinele şi curbele periculoase şi a rămas mut de uimire la vederea
peisajelor montane covârşitoare.
“Doamne, acesta
este cel mai uimitor drum pe care l-am văzut! E cel mai tare din lume!”, a
exclamat el, spunând că Transfăgărăşanul devansează lejer trecătoarea din
munţii Stelvio (Italia), care se afla, până la acel moment, în topul
preferinţelor sale.
“Privit de sus,
pare că fiecare curbă celebră de la cele mai importante piste de curse au fost
unite pentru a crea bucla ideală a perfecţiunii automobilistice”, au descris
cei de la Top Gear Transfăgărăşanul în respectivul episod.
Comentarii
Trimiteți un comentariu